De Flierefluiter ontwikkelt verkeersmethode

almere / Liset van Ravenzwaaij - 

De leerkrachten van basisschool De Flierefluiter gingen vanmorgen de straat op om een speciale verkeersmethode te maken. Op pad met fototoestel, kinderwagens, fietsen, een motor, en krukken gingen ze aan de slag om verkeersituaties te fotograferen en vragen op te stellen. ,,Uiteindelijk maken we daar opdrachten van op kaarten waarmee de leerlingen zelf aan het werk gaan'', vertelt docent en lid van de verkeerscommissie Saskia Kop-Spiekerman. ,,We willen een lesmethode maken die we schoolbreed kunnen inzetten, dus vanaf groep één tot en met groep. Uiteraard wel met de noodzakelijke verschillen.''

De methode staat helemaal op zichzelf en richt zich op Almere. ,,Dat maakt het voor de kinderen ook veel leuker. Zo herkennen ze verkeerssituaties snel en denken ze misschien van 'hé, waar moet ik op dat kruispunt nu op letten?''

Het landelijke verkeersexamen dat alle leerlingen uit groep zeven moeten afleggen, staat los van de nieuwe methode. ,,Wel gaan we met het lesmateriaal voor dat examen werken. Maar de leerlingen hebben als het goed is door onze eigen lessen al een streepje voor.''